19 Mart 2012 Pazartesi

Sade Yağ Yapımı


Son zamanlarda evde sade yağ yapmayı kafama koymuştum, kafama ne koyduysam yapana kadar rahat duramam, tanıyanlar bu duruma alışkan zaten. Neyse ufak çaplı bir araştırmadan sonra zor olmadığını görünce yaptım ve son 2 aydır pilav, makarna, börek ve keklerde vs. bu yağı kullanıyorum. Özellikle böreklerin çıtır çıtır olmasını istiyorsanız sade yağ kullanmanızı öneririm.

* Sade yağ, süt ve/veya süt ürünlerinden elde edilen, su ve yağsız kuru madde unsurlarının tamamına yakın bölümü uzaklaştırılmış, ağırlıkça en az %99 oranında süt yağı içeriğine sahip ürün (Türk Gıda Kodeksinde yer alan tanımı) 

* Tereyağ içeriğindeki süt nedeniyle çabuk bozulabiliyor, sade yağ ise içeriğindeki sütü, katkı maddelerini uzaklaştırdığımız için kolay kolay bozulmuyor. Oda ısısında (buzdolabında saklamaya gerek yok ama tercih edilebilir) yaklaşık 1 sene saklayıp kullanabilirsiniz. Dayanıklılığın fazla olması, saklama ve taşıma güçlükleri olan yerlerde tereyağının sadeyağ halinde kullanılmasına yol açmıştır. 

* Sade yağı yaptıktan sonra ayıracağınız sütlü yağ karışımını sakın atmayın, çabuk bozulacağı için buzdolabında saklayın. Özellikle ekmek, poğaça, omlet yaparken kullanabilirsiniz.


Sade Yağ 

1 kg tereyağ
  • Tereyağını tencereye alıp en kısık ateşte yavaş yavaş eritmeye başlayın. Burada önemli olan nokta yağı yakmamak. Yüzeyde oluşan köpükleri kevgirle toplayıp uzaklaştırın.
  • Yağ eridiğinde ocağı kapayıp kalan yağ varsa erimesini bekleyin.
  • Eriyen yağda 2 katman oluşacak, en altta beyaz sütlü kısım, üstte altın sarısı renkte sade yağ.
  • Bir kepçe / kaşık  yardımı ile dikkatlice sade yağı kavanoza doldurun. Altta kalan sütlü kısmı atmayın. Ayrı bir kaba alıp buzdolabına kaldırın.

2 yorum:

durutarifler dedi ki...

Ben hiç bilmiyordum
Sayende bir şey daha öğrenmiş olduk Pınarım
Ellerine sağlık
Sevgiler

Oglak Kizlari dedi ki...

Daha önce yine bir blog da görmüştüm. İlginç. Güle güle kullan yağını.

Hayret etmiş anne Çiğdem