1 Mayıs 2008 Perşembe

Zeytinyağlı Enginar


Börek etkinliği başlayana dek sayfamı sık güncelliyordum ama son günlerde ağırdan alıyorum, belki pizza börek görmekten bıktınız ama annem İzmir'e geldi ve biz de geziyoruz, beraber vakit geçiriyoruz, akşamları bilgisayarın başına geçmek içimden gelmiyor.

Annemle beraber İzmir'in taze sebzelerinin tadını çıkarıyoruz. Sokaklar enginar, bakla, bezelye dolu. Yaklaşık 1 aydır bu sebzeleri yiyoruz ama ben fotoğraflarını çekmemiştim. Annem gelince zeytinyağlı enginarın detaylı tarifini yazmam şart oldu. Annem enginarları hazırlarken fotoğrafını çekebildim. Yalnızken sebzeleri ayıklarken fotoğraflarını çekmek zor oluyor. Bir de enginar ve bakla temizlerken mutlaka eldiven giymek gerekiyor.


Karaciğerin en büyük dostu olarak bilinen enginarı mevsiminde bolca tüketmek gerekiyor. Enginar, Eski Yunan ve Roma Dönemi'nden beri biliniyor ve bu dönemlerde kral sofralarının en geçerli yemeği olarak tüketiliyormuş. O kadar çok faydası var ki bence hepimizin sofralarında yer alması gerekiyor.


Annem enginarları hazırlarken fotoğrafları çektim. Önce enginarların kararmasını engellemek için limon ve tuzumuzu hazırlıyoruz. Enginarların sapını kesip dış yapraklarını koparıyoruz, dış kısmını bıçakla soyuyoruz.


Enginarın ortasında yer alan tüylü kısım bir kaşık yardımıyla çıkartılır.


Soyulan enginarın içi dışı limon ve tuzla güzelce ovulur. Bu aşama çok önemli çünkü enginarlar havayla temas ettikçe kararıyorlar.



Tüm enginarlar bu şekilde tek tek soyulup hazırlanır. Eliniz alışınca çabucak yapılıyor ama çok zahmetli diye düşünmeyin. Bu kadar lezzetli ve sağlıklı bir sebze için uğraşmaya değer. İzmir'de hemen her yerde enginar satıcılarını bulabilirsiniz ve bir çoğu da soyup bol limonlu su içinde bekletip satıyorlar.

Biz enginarı garnitürsüz pişirmeyi tercih ediyoruz ama bezelyeli havuçlu ya da taze iç bakla ile de pişirilebilir.

Zeytinyağlı Enginar
8 adet enginar
2 orta boy kuru soğan (yemeklik doğranmış) ya da 15-20 adet arpacık soğan
1 yemek kaşığı un
1 çay bardağı zeytinyağ
Yarım limon suyu
  1. Soyulup hazırlanan, tuz ve limonla ovulan enginarlar tuzu gidene kadar yıkanır.
  2. Zeytinyağında önce soğanlar kavrulur, un ilave edilip kavrulur.
  3. Yıkanan enginarların sapları yukarı, iç kısımları tencerenin tabanına bakacak şekilde yerleştirilir.
  4. Limon suyu sıkılır ve 1,5 su bardağı su ilave edilir.
  5. Enginarların üzerine bir tabak yerleştirilir. Tencerenin kapağı kapatılıp enginarlar yumuşayana kadar pişirilir. Biz düdüklüde 15 dakikada pişiriyoruz.
  6. Pişen enginarlar kararmaması için ağzı kapalı olarak soğutulmalı, servis yaparken üzerine dereotu koyabilirsiniz.
Afiyet olsun.

6 yorum:

Mebrule dedi ki...

Ne kadar hos gorunuyor, ellerine saglik. Sunumunu da cok begendim. Sevgiler...

ayşegül mutfakta dedi ki...

geel enginara geel. eline sağlık o soyan eller seninmi? :))
garnitürlü yada garnitürsüz hiç farketmez yeterki iyi pişmiş ve az damarlı olsun ;) bayılarak yerim.

Adsız dedi ki...

Mebrule teşekkür ederim.

Ayşegül, eller annemin, o soydu, ben fotoğraf çektim :))

Sevgilerimle.

EZGi :)) dedi ki...

canım benim bayılırım zeytinyaglı enginara engfes görünüyor.ellerine saglık kocaman sevgiler

aslı'nın mutfağı dedi ki...

Enginarı ben de çok severim, benim de yakında yayınlanacaklar listesinde.. Gerçekten çok şifalı, yeter ki kılçıksız olsun :) Anneciğinin de senin de ellerinize sağlık..

Adsız dedi ki...

zeytinyağı 80 C derecede zararlı kimyasallara dönüştüğünden yemek ocaktan alındıktan sonra ilave edilmesi daha sağlıklı olur.